Vad kan jag själv göra för att må bättre?

Ta del av råden från andra patienter och närstående, som vi samlade in genom en enkät sommaren 2017!

Kost

Som sjuk är det extra viktigt att få i sig bra och tillräckligt med mat. Om du undviker undernäring får du mer ork att klara av behandlingen och toxiciteten minskar. Även om det kan ta emot är det alltså viktigt att du ser till att få i dig den näring du behöver.  Du kan själv välja om du vill följa någon speciell diet, här hittar du information i ämnet. I våra facebookgrupper diskuteras ämnet flitigt.

Ta gärna hjälp av en dietist om du undrar över kostfrågor. Föreningen Dietister inom onkologi har på sin hemsida en hel del nyttig information, som kostråd vid speciella situationer och recept på energirik mat.

Cancerfondens kostråd finner du här.

På Livsmedelsverkets hemsida finns även allmänna råd och rekommendationer om kost.

Läkare för framtiden: http://www.lakareforframtiden.se/

Du hittar även litteraturtips om kost vid cancer här.

Möta andra i samma situation

Att träffa andra personer som fått en cancerdiagnos och genomgått behandling kan kännas som ett stort stöd. Bara den som själv varit med kan förstå fullt ut vad det innebär. Det är dock viktigt att vara medveten om att både cancersjukdomen och erfarenheterna av att vara sjuk kan skilja sig avsevärt från person till person även om diagnosen är densamma.

Svenska hjärntumörföreningen har slutna stödgrupper på Facebook för patienter och närstående, du hittar direktlänkar till grupperna under Om/About på Svenska hjärntumörföreningens huvudsida på Facebook. Här hittar du kontaktuppgifter till föreningens regionala föreningar.